Monday, August 27, 2018

Ден X - Понеделник 27.08.2018г. Пасаргад-Naqsh-e Rostam-Персепол-Шираз-140км. На сутринта с възстановени сили поехме към руините на древният град Пасаргад-първа столица на Персийската държава.Прибрана навътре в планините Загрос , Персия се оказа по-влажна и зелена от земите ,които преминахме предишните дни.Мавзолеят на основателя на първата световна империя Кир Велики е основната забележителност на мястото.Руините на останалите сгради не се така импозантни, както запазеното в близкият Персепол. Отбихме се и до Naqsh-e Rustam -комплекс от 4 величествени скални гробници на царете от апогея на ахеменидска Персия – допълнени след векове от релефи изобразяващи победите на царете от Сасанидската династия.Има и напълно запазена зороастрийска кула.Мястото е първокласна туристическа атракция.В почивката Грапи се включи достойно в импровизиран турнир по табла, побеждавайки местни „състезатели”. Пътувайки през зелени полета/рехава растителност се прокрадваше дори по скалистите планини обграждащи полетата/, достигнахме Персепол.Хубав парк посреща многобройните посетители.Персепол беше апогея на културната програма в Иран.Столицата на процъфтяващата Персийска империя е несъмнено сред най-значимите старини на световната цивилизация.Монументалните сгради/с колони с 2.5м диаметър/,бяха покрити с ювелирни скулптурни релефи/за щастие пощадени от времето/-всичко в абсолютна стилова хармония.Из комплекса циркулираха безплатни 3D очила ,с чиято помощ се виждаше как са изглеждали сградите при построяването им.Музеят на Персепол, също е разположен във възстановена сграда демонстрираща автентичното състояние на постройките/преди да се срутят покривите и част от стените им/.Омагьосани от видяното, въпреки жегата ,се изкачихме и до разположените над града скални гробници/на Артксекс II и III/, от където се разкрива панорама към целият Персепол ,и полето в което е разположен. Следващата цел беше град Шираз, съвременната столица на /провинция/ Персия- град на /древни/поети и мислители.Милионният град ни посрещна с тежък трафик.Първата ни спирка беше градината „Ерам”-бивш дворец понастоящем ботаническа градина ,с голяма колекция розови насаждения/от най-различни сортове/ и разкошни палми и цветя над красивите шадравани и водоскоци.В сградата е уреден музей на минерали и полускъпоценни камъни-също и обработени в декоративни композиции. Насочиха ни към хотел в центъра/хотелите на хълмовете над града били луксозни и скъпи/ ,който бил много популярен сред чуждите туристи.Тръгнахме в указаната посока да го търсим ,и попаднахме в квартал с множество хотели.Още първият ни предложи отлично съотношение цена/35$ двойна стая//качество ,и се настанихме без колебание.Персоналът беше изключително любезен, а рецепционистката красива и миловидна.След кратка почивка и освежаване ,тръгнахме на вечерна разходка към центъра.Животът в Иран започва с вечерното захлаждане, и ние за пръв път видяхме град в пълната му динамика.Освен това в Шираз,за разлика от повечето ирански градове, има добре оформен център, с обширна пешеходна зона/трафика е вкаран в тунел под централните части/.Минахме по централният булевард „Занд” ,край крепостта на Карим хан, покрития базар „Вакил” , и достигнахме джамията мавзолей -Шах Чераг.Чужденците ни групираха, жените екипираха с наметала ,и ни прикрепиха към екскурзовод.Същият ни резюмира историята на комплекса ,и ни обърна внимание на детайли в архитектурата и стила на украсата, но ни „помоли” да не влизаме в залите на джамиите ,за да не смущаваме вярващите.Остави ни на двора зашеметени от красотата на приказно осветения ансамбъл.Отворените портали на 2-те джамии/гробници на 2-та принца/, разкриваха блестяща украса от искрящи огледални розетки и сребърни пана по целите вътрешни стени на помещенията, а външните стени бяха украсени с фина фаянсова мозайка с невероятно сложни фигури.Направо беше невероятно как светлината излиза от самите куполи-впоследствие прочетох ,че автентичните куполи са демонтирани/след като неколкократно са разрушавани от земетресения/, и е преценено да се заменят с леки конструкции със същата форма.Седяхме всред шадраваните на двора и не ни се тръгваше.Наоколо семейства си общуваха ,играеха деца-изглежда в Иран джамиите са най-приятните и безопасни/моторите се движат дори по тротоарите/места за подрастващите.Потеглихме към хотела към полунощ.Никой ,включително децата не смяташе да се прибира, дори имаше новоподредени сергии.Влязхме в една от многото книжарници край хотела ни ,и купихме албуми и карти от огромното разнообразие.Шираз ме очарова и надхвърли очакванията ми.

1 comment:

Anonymous said...

друштвото за заем што ми дава заем од 5.000.000,00 УСД Кога другите инвеститори за заеми ја занемаруваат мојата понуда, но г-ѓа Бенџамин ли ми даде кредит за успех.Тие се директно во финансирање на заем и проект во однос на инвестициите. тие обезбедуваат решенија за финансирање на компаниите и поединците кои бараат пристап до фондовите на пазарот на капитал, можат да ви помогнат да го финансирате вашиот проект или да го проширите вашиот бизнис .. Контакт преку е-пошта :::: Исто така Lfdsloans@outlook.com или напишете на whatsapp Број на + 1- ( 989-394-3740)